Πρόσφατα άρθρα

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διοργανώνει μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (MA, 3 εξάμηνα) - Εξ Αποστάσεως".

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Hyperion or the hermit in Greece

Concept, dramaturgy and performance by Dimitra Kreps

Hyperion or the hermit in Greece

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

stuident Name: Joseph Watson Module Lecturer: Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps Date of Submission: 11/01/2016

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

This essay examines that metaphor in the context of the political and war situation at the time Lysistrata was first performed. It considers traditional gender roles in the fifth-century Greek polis and Lysistrata’s inversion of those roles in her weaving analogy. Aristophanes’ comedic purpose in the weaving speech, in Lysistrata as a whole, and more generally across his corpus is examined. In addition, some observations are made about the sound pattern of Lysistrata’s speech and, in a personal argument, a speculative suggestion is advanced that the audience might have associated her cadences with the familiar rhythms of a domestic weaving loom.

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Αξιολόγηση της ελληνόγλωσσης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εξωτερικού στην Ελλάδα

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

«Examine how homoerotic love is expressed in Cavafy’s erotic poetry» By Yousuf Danawi, Reading University

This essay aims to examine the manner in which homoerotic love is expressed in Constantine Peter Cavafy’s erotic poetry.Initially, it will provide a brief introduction entailing contextual information. Subsequently, this essay will bestow an intricate analysis of his erotic poems, with a particular focus on elucidating recurrent themes pertaining tohomoerotic love. The analysis will explore both the formal and thematic constituents of Cavafy’s erotic poetry, accompanied by a pervading extraction of deeper meaning.This examination will be enhanced utilising relevant secondary literature. The primary source that consists of the poems to be discussed in this essay derives from a digital anthology that comprises Cavafy’s ‘Recognised’, ‘Denounced’, and ‘Hidden’ poems

 «Examine how homoerotic love is expressed in Cavafy’s erotic poetry» By Yousuf Danawi, Reading University

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η προσέγγιση του Άξιον Εστί με ερευνητικό εργαλείο το ηρωοκεντρικό μοντέλο αφηγηματικής ανάλυσης που ανέδειξε η μακρά παράδοση συστηματικής ανάλυσης λογοτεχνικών έργων η οποία ξεκίνησε με τη μελέτη της δομής των ρωσικών παραμυθιών από τους Ρώσους φορμαλιστές στις αρχές του 20ου αιώνα και πέρασε αργότερα στους στρουκτουραλιστές και σημειολόγους θεωρητικούς της λογοτεχνίας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Ευαγγελία Καφφέ-Αλαούνε BIRZEIT UNIVERSITY Αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο όπου διδάσκονται τα ν.ε

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

Μπαρ «Το ναυάγιο»

errante writes, "Στέλνω ένα τραγούδι. Το έκανα στην τάξη, σε ένα μέσο επίπεδο και πήγε καλά."

21 Οκτωβρίου 2004

Μπορεί κανείς φυσικά να κάνει πιο σύντομη ή και πιο εκτεταμένη την επεξεργασία, προσαρμόζοντάς το στις εκάστοτε ανάγκες. Δεν χρησιμοποιώ συνήθως τα ποιήματα και τα τραγούδια ως αφορμή για γραμματικές ή συντακτικές εφαρμογές, γιατί φοβάμαι ότι οι αλλαγές στη μορφή του μπορεί να ακυρώσουν το λόγο του ως ποιήματος. Μου φαίνεται πιο χρήσιμο να λειτουργήσει περισσότερο ως ύφος, έκφραση -με τις όποιες ανατροπές της - συναίσθημα, γλωσσικό αίσθημα και μουσική. Και ως αφορμή για συζήτηση. Από την άλλη, ας ξεκαθαριστεί πως δεν πρόκειται για διδασκαλία λογοτεχνίας παρά γλώσσας. Πρόκειται για μικρές παρεμβάσεις - ή παρεκβάσεις; - στο μάθημα τις γλώσσας και συνεπώς δεν μας αφορά εδώ το σκεπτικό της διδασκαλίας της λογοτεχνίας ως μαθήματος.

Με αυτή την αφορμή θα ήθελα να προτείνω κάτι που το θεωρώ πολύ σημαντικό. Τα κείμενα που στέλνουμε να μένουν ανοιχτά για προσθήκες ή διορθώσεις. Δηλαδή να συμπληρώνει ο καθένας μας τη δική του ιδέα επεξεργασίας, άσκηση, κτλ. Έτσι, όποιος τυχόν το χρησιμοποιήσει, θα έχει τη δυνατότητα να επιλέγει ό,τι του ταιριάζει ή ό,τι του χρειάζεται περισσότερο. Στο κάτω κάτω, εκεί που βρίσκεται ο καθένας μας μόνος του δεν έχει συχνά την πολυτέλεια μιας δεύτερης γνώμης. Προτείνω λοιπόν στις Φρυκτωρίες να μετατρέψουν τη σελίδα με τα προτεινόμενα από μας κείμενα, ώστε να λειτουργήσει εργαστηριακά, και η επεξεργασία να μένει ανοιχτή σε παρεβμάσεις. Και περιμένω να συμπληρώσουν οι συνάδελφοί μου στο ευαίσθητο τραγουδάκι που ακολουθεί κάτι, κολασμένο ή ακόλαστο, σοβαρό ή αστείο, κάτι, για τη συνεργασία μας, μη μας φάει κι η υπερβολική σοβαρότητα κι η αποξένωση.





Μπαρ «Το ναυάγιο»



Προχτές αργά στο μπαρ το «ναυάγιο»

βρέθηκα να τα πίνω μ’ έναν Άγιο

καθότανε στο διπλανό σκαμπό

και κοινωνούσε με ουίσκι και νερό.



Του είπα «Παππούλη τι ζητάς εδώ,

δεν είναι μέρος για έναν άγιο αυτό»

Μου είπε «Τέκνον, κάνεις μέγα λάθος,

εδώ είν’ ο φόβος των ανθρώπων και το πάθος».



Κοίταξε γύρω του στεγνούς και μεθυσμένους

και μου ’πε «Εγώ τους αγαπάω τους κολασμένους.

Αν θες ν’ αγιάσεις πρέπει ν’ αμαρτήσεις

ε, κι αν προλάβεις, ας μετανοήσεις.»



Προχτές αργά στο μπαρ το «ναυάγιο»

βρέθηκα να τα πίνω μ’ έναν Άγιο

καθότανε στο διπλανό σκαμπό

στο τέλος πλήρωσε και το λογαριασμό.

Αρλέτα



Επεξεργασία

Ι. Ακούγεται το τραγούδι ολόκληρο. Συζήτηση: ποιο είναι το θέμα του. Αν χρειάζεται το ακούμε και δεύτερη φορά.

ΙΙ.1. Ακούμε μία μία τις στροφές. Οι μαθητές σε ομάδες δύο ή τριών ατόμων καταγράφουν τα λόγια του τραγουδιού, γιατί είναι αρκετά εύκολα.

Πλεονέκτημα: η έκπληξη απρόσμενων καταστάσεων και η ευχαρίστηση της ανακάλυψής τους σιγά σιγά, μέσω της γλώσσας. (Π.χ. στην αρχή πιστεύουν ότι δεν άκουσαν ή δεν αντιλήφθηκαν σωστά, όσον αφορά τη λέξη «άγιος»)

Μειονέκτημα: παίρνει αρκετό χρόνο και κατατεμαχίζει τους στίχους και τη μουσική.

2. Για πιο σύντομη διαδικασία, δίνουμε τα λόγια του τραγουδιού με μερικά κενά για συμπλήρωση.

ΙΙΙ. Γλωσσική εξομάλυνση: Εξηγούμε τις άγνωστες λέξεις (ως επί το πλείστον οι μαθητές υποθέτουν τη σημασία των περισσότερων λέξεων).

Επισημαίνονται: φράσεις: τα πίνω, μέγα λάθος, λέξεις: ναυάγιο(ναυς, ισπ. náutico, náusea, naufragio) κοινωνώ-κοινωνία, κολάζω-κόλαση-κολασμένος, παππούλη, τέκνον, για τη γλωσσική τους συμπεριφορά, τη διακειμενική λειτουργία ή το συναισθηματικό τους φορτίο.

ΙV. Σχολιασμός του ποιήματος για συζήτηση (παραγωγή προφορικού λόγου).

Ερωτήσεις για διευκόλυνση: Σε ποιο μέρος εξελίσσεται η ιστορία, ποιοι βρίσκονται εκεί, με ποιον μιλάει η αφηγήτρια, ποια είναι η απορία της, τι γυρεύει ένας Άγιος σ’ ένα μπαρ, τι είδους άγιος είναι αυτός στο μπαρ, πώς σχετίζεται ο τίτλος και η ονομασία του μπαρ με το περιεχόμενο των στίχων, ποια πράγματα, άνθρωποι ή ιδέες παρουσιάζονται διαφορετικά απ’ ό,τι στην πραγματικότητα, κτλ.

V. Επισήμανση μερικών πραγματολογικών - πολιτιστικών στοιχείων και λειτουργία τους στην κάθε χώρα: θεία κοινωνία, κόλαση, ο κόσμος των μπαρ.



Ασκήσεις

1. Συμβουλευτείτε ένα λεξικό (π.χ. Τριανταφυλλίδη από το διαδίκτυο www.komvos.edu.gr) και γράψτε τρεις προτάσεις με διαφορετικές σημασίες της λέξης «κόλαση». (Δίνεται και μία ακόμη ερμηνεία της λέξης, με της έννοια ενός υλικού πράγματος εξαιρετικού, π.χ. μους σοκολάτα, πού είναι τόσο ωραίο που σε εξωθεί να αμαρτήσεις, σημασία αρκετά διαδεδομένη στη γλώσσα των νέων.)

2. Αλλάξτε τις υπογραμμισμένες φράσεις (απόδοση), πρέπει να.. και την προτρεπτική υποτακτική ας .. με άλλη έγκλιση στους παρακάτω υποθετικούς λόγους:

«αν θες ν’ αγιάσεις πρέπει ν’ αμαρτήσεις», «αν προλάβεις, ας μετανοήσεις».

(H ορολογία δίνεται και στη γλώσσα που μιλούν οι φοιτητές.)

© 2012 Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας - Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα