Έλληνες μετανάστες καθηγητές & νεοελληνιστές μετανάστες
Κυριακή Φραντζή
Σε πρόσφατο άρθρο του στον ελληνικό τύπο που αναδημοσιεύτηκε σε μεγάλη παροικιακή εφημερίδα της Αυστραλίας ο Δ. Τζιόβας καθηγητής του πανεπιστημίου Birmingham της Αγγλίας, αφού εκθειάζει την δραστηριότητα των νεοελληνιστών του εξωτερικού, προβληματίζεται για την ελληνοποίηση των νεοελληνικών σπουδών, αποκαλεί για πολλοστή φορά δυστυχία την αποστολή αποσπασμένων εκπαιδευτικών και ζητά εμμέσως πλην σαφώς την χρηματοδότηση νεαρών ελληνιστών του εξωτερικού από το ελληνικό κράτος με διδακτορικές / μεταδιδακτορικές υποτροφίες και fellowships.
Είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι τα περισσότερα δημοσιεύματα για το μέλλον των ελληνικών σπουδών που φτάνουν στον τύπο τα τελευταία χρόνια και διακινούνται από τη ίδια παρέα περιέχουν βολές κατά των αποσπασμένων, ενώ η 'δυστυχής' ελληνική πλευρά δεν κάνει καμία ουσιαστική κίνηση να βάλει αυτούς τους κυρίους στη θέση τους. Είναι ακόμα πιο εξοργιστικό ότι το πρόσφατο άρθρο δημοσιεύεται εν καιρώ δεινής οικονομικής κρίσης, μειωμένης κοινωνικής αντίστασης και περικοπών στους μισθούς των Ελλήνων εργαζομένων, ενώ οι πολλά υποσχόμενοι νεοελληνιστές που υποστηρίζει δεν είναι καν Έλληνες πολίτες και φορολογούμενοι. Στους τελευταίους συγκαταλέγονται ομογενείς που δεν γνωρίζουν ελληνικά και μπορούν κάλλιστα να χρηματοδοτηθούν από τις εύρωστες οικονομικά ελληνικές παροικίες ή από τα πανεπιστήμιά τους.
Από την άλλη πλευρά, οι αποσπασμένοι παρά τα προσόντα και την εργασία τους στα τμήματα κατά κανόνα δεν υποστηρίζονται σαν ακαδημαϊκές οντότητες ούτε σε θέματα έρευνας ούτε από θεσμική άποψη. Η συμμετοχή τους σε ερευνητικά προγράμματα, διδασκαλία μη γλωσσικών αντικείμενων σε πτυχιακό ή μεταπτυχιακό επίπεδο, και σε συλλογικές δραστηριότητες των πανεπιστημίων και των παροικιών -εφόσον υφίσταται- είναι υπό αίρεση, ή εκχωρείται συνήθως ως ειδική χάρη. Εξακολουθούν να 'εξάγονται' από την Ελλάδα ως προγυμναστές της γλώσσας που μπορούν (εύκολα;) να αντικατασταθούν με την ηλεκτρονική ελληνική γλωσσική εκπαίδευση, ενώ οι ίδιοι δεν έχουν κάποια ουσιαστική συλλογική (επιστημονική, συνδικαλιστική ή άλλη) εκπροσώπηση ή δράση. Απομένει "να τους τραβήξουν όλους πίσω" για να αντικατασταθούν με όσους δασκάλους/ καθηγητές απομείνουν γύρω από τα Γραφεία Εκπαίδευσης, και στη συνέχεια από νέους ομογενείς, οι οποίοι όπως φημολογείται στις εδώ παροικίες αφού αποκτήσουν το δίπλωμα διδασκαλίας του ΚΕΓ θα πληρώνονται ως διπλωματικοί υπάλληλοι. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί η περαιτέρω ελληνοποίηση των ελληνικών σπουδών και οι νεοελληνιστές του εξωτερικού θα απαλλαγούν επιτέλους από τη δυστυχία να έχουν ανάμεσά τους υψηλά εκπαιδευμένους Έλληνες νέους μετανάστες.
Υ.Γ. Άς σημειωθεί ότι σε εποχή παγκοσμιοποίησης το θέμα αφορά και άλλους εργαζόμενους υψηλής κατάρτισης που απασχολούνται ως παράπλευρο επιστημονικό προσωπικό στα πανεπιστήμια, όπως π.χ, μπορεί κανείς να διαβάσει στο βιβλίο Gypsy scholars, migrant teachers and the new academic proletariat. Αdjunct labor in Higher Education(2007). Η ελληνική πρωτοτυπία έγκειται στο γεγονός ότι οι καθηγητές από την Ελλάδα αντιμετωπίζονται πλέον ως ένα είδος νέου μετανάστη, τον οποίο κατά το εθνικό ειωθός κατατρέχουν όχι τα πανεπιστήμια, αλλά οι ομοεθνείς του παλαιότεροι μετανάστες.
- Εμείς /
- Εισέλθετε στο σύστημα για να υποβάλετε σχόλια