Πρόσφατα άρθρα

Hyperion or the hermit in Greece

Concept, dramaturgy and performance by Dimitra Kreps

Hyperion or the hermit in Greece

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

stuident Name: Joseph Watson Module Lecturer: Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps Date of Submission: 11/01/2016

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Αξιολόγηση της ελληνόγλωσσης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εξωτερικού στην Ελλάδα

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η προσέγγιση του Άξιον Εστί με ερευνητικό εργαλείο το ηρωοκεντρικό μοντέλο αφηγηματικής ανάλυσης που ανέδειξε η μακρά παράδοση συστηματικής ανάλυσης λογοτεχνικών έργων η οποία ξεκίνησε με τη μελέτη της δομής των ρωσικών παραμυθιών από τους Ρώσους φορμαλιστές στις αρχές του 20ου αιώνα και πέρασε αργότερα στους στρουκτουραλιστές και σημειολόγους θεωρητικούς της λογοτεχνίας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διοργανώνει μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (MA, 3 εξάμηνα) - Εξ Αποστάσεως".

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Examine the role of self-deception in the historical poems of Cavafy

This is a heartfelt yet rigorous and intelligent essay submitted by Sophie Prewett for the course I teach to 3rd year undergraduate Classics students at the University of Reading where I have been teaching for the last thirteen years. My course bears the title 'My Mother's sin and other stories' aiming at introducing some major authors and works as well as trends in Modern Greek Poetry and Fiction from the late 19th century to the late 20th century in connection with both the history, sociocultural context and wider literary developments of their period and illustrating attitudes to the ancient past in the work of some selected poets and novelists. All texts are taught from English translations. My students take this course as optional and for the majority a whole new world of hidden Modern Greek treasures is unveiled. Many have called the experience of my course as 'a breath of fresh air' which i consider an ultimate credit...

Examine the role of self-deception in the historical poems of Cavafy

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

This essay examines that metaphor in the context of the political and war situation at the time Lysistrata was first performed. It considers traditional gender roles in the fifth-century Greek polis and Lysistrata’s inversion of those roles in her weaving analogy. Aristophanes’ comedic purpose in the weaving speech, in Lysistrata as a whole, and more generally across his corpus is examined. In addition, some observations are made about the sound pattern of Lysistrata’s speech and, in a personal argument, a speculative suggestion is advanced that the audience might have associated her cadences with the familiar rhythms of a domestic weaving loom.

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Ευαγγελία Καφφέ-Αλαούνε BIRZEIT UNIVERSITY Αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο όπου διδάσκονται τα ν.ε

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

Θεωρώντας πως όλοι έχουμε να προσθέσουμε κάτι στο διάλογο...

Απάντηση στον συνάδελφο Τάσο Χατζηαναστασίου.
Μιχάλης Πάτσης

Θεσσαλονίκη, 26 Μαϊου 2003

Αν και πιστεύω πως η κάθε παρέμβαση πρέπει να προσφέρει κάτι καινούριο , θεωρώ επιβεβλημένο να απαντήσω στο άρθρο του συναδέλφου Τάσου Χατζηαναστασίου που αφορά ένα δικό μου κείμενο.

Ζήτημα 1ο
Η ελληνικότητα όπως την προτείνεις , να αποτελέσει τη βάση του γλωσσικού μαθήματος , στηρίζεται στην διχοτομία Δύσης – Ελλάδας. Αυτό βέβαια δεν το αναφέρεις ξεκάθαρα , αλλά δέξου όμως , πως , όπως δεν μας αρέσει προφανώς η διδασκαλία που γίνεται και στη χώρα μας για την αγγλική , γαλλική ,ισπανική , γερμανική να συνοδεύεται από μια αντίστοιχη , αγγλότητα , γαλλότητα , ισπανικότητα , γερμανικότητα ως διάδοση των αντίστοιχων ταυτοτήτων , γιατί προφανώς αυτό θίγει το δικό μας εθνικό αίσθημα έτσι και η διάδοση της ελληνικής δεν μπορεί να στηριχθεί σε αυτό που προτείνεις γιατί προφανώς θίγεται το εθνικό αίσθημα των λαών όπου διαδίδουμε τη γλώσσα και τον πολιτισμό μας. Εφόσον δέχεσαι την ύπαρξη εθνικών ταυτοτήτων σήμερα , εννοείται πως και αυτοί οι λαοί έχουν εθνική ταυτότητα και αν μπορώ να καταλάβω από την πρόσφατη ιστορία τους ισχυρή.

Την επιπολαιότητα θα μπορούσα να σου την επιστρέψω , δεν θα το κάνω όμως χάριν του διαλόγου , θα την πετάξω από το δέκατο όροφο του Λομονοσόφ να ξεχαστεί , θα σου συνιστούσα όμως να διαβάσεις , τουλάχιστον το Μαριο Βιτι για να δεις μια διαφορετική άποψη πάνω στην ελληνικότητα.Επίσης μπορούμε να γίνουμε κοινότητα αποδεχόμενοι ο ένας την προσωπικότητα του άλλου.

Ζήτημα 2
Στηρίζεσαι σε λάθος δεδομένα. Υποστηρίζεις πως το δυτικό πολιτιστικό πρότυπο έχει εξαντληθει και βλέπεις πως η ελληνική ταυτότητα θα το αναπληρώσει. Από που βγάζεις αυτό το συμπέρασμα ; Η έννοια της αλλοτρίωσης που χρησιμοποιείς δεν απασχολεί τους φιλοσόφους σήμερα . Έχουμε υπόψη μας για σφαίρες δραστηριότητας όπως , Φιλοσοφία , Επιστήμες , Τέχνες , Γράμματα , Τεχνολογία , Επίπεδο Ζωής. Σε αυτά υπάρχει κρίση στη Δύση; Και εμείς θα τους προτείνουμε έναν ελλαδικό φονταμενταλισμό ως αναπλήρωση;
Το σημαντικό είναι πως η ανάπτυξη της επιστήμης στη Δύση στηρίζεται σε έννοιες που δημιουργούνται με βάση την ελληνική γλώσσα και αυτό είναι ενδιαφέρον και προκλητικό για τη δουλειά μας.

Ζήτημα 3ο
Η διάδοση των γλώσσων διαφέρει από τη διάδοση των ιδεών ή των πολιτικών θεωριών. Σε αυτές τις δεύτερες κυρίαρχος είναι ο ιδεολογικός αγώνας , διότι προυποθέτει την κατάρριψη των αντιπάλων ιδεών και την προσέλκυση οπαδών.
Με τις γλώσσες δεν συμβαίνει το ίδιο , σκοπός μας δεν είναι να απορρίψουμε τις άλλες γλώσσες. Υπάρχουν στοιχεία στη δουλειά μας που προσιδιάζουν σε πολλές μορφές δραστηριότητας , όπως η αφοσίωση στο έργο μας και η πίστη ή η πεποίθηση πως η γλώσσα μας θα ανοίξει νέες δυνατότητες σε αυτούς που θα την μάθουν. Σήμερα οι γλώσσες διαδίδονται εάν υπάρχουν μελλοντικοί χρήστες που ελεύθερα θέλουν να τις μάθουν. Στη διάδοση των γλωσσων δεν υπάρχει χειραγώγηση και καταναγκασμός , αλλά κατά τη γνώμη μου ελεύθερη επιλογή. Πιστεύω πως η ελληνική γλώσσα διαδίδεται , λόγω του κύρους , της αίγλης που έχουμε ώς χώρα. Άν πριν 10-15 χρόνια η έρευνα ήταν στραμμένη στην κλασική αρχαιότητα και η νεοελληνική ήταν παραμελημένη , τώρα δεν ισχύει αυτό.

Ζήτημα 4ο
Η ιδιαιτερότητα της Ελλάδας και των Ελλήνων δεν είναι κάτι που να την θέτει , ως κράτος, εκτός της σημερινής πραγματικότητας , αλλά και το ότι μπορεί να διαψευσθεί (Πόπερ) , πάλι υπάρχει.
Λέω δεν έχω το άγχος της ιδιαιτερότητας , γιατί σήμερα σε πολλά μοιάζουμε με τους άλλους ευρωπαίους , μαζί με αυτούς δεν μπήκαμε στην ΟΝΕ , δεν δεχθήκαμε το ευρώ , στην Ελλάδα δεν υπάρχει ο ίδιος καπιταλισμός που υπάρχει εκεί; Στο προηγούμενο άρθρο σου λες πως εμείς ανακόπτουμε τα ιμπεριαλιστικά σχέδια στα βαλκάνια. Είναι αλήθεια αυτό; Kαι οι ελληνικές εταιρείες στην περιοχή τι κάνουν άραγε , φιλοξενούνται , δεν εκμεταλλεύονται φτηνή εργατική δύναμη , δεν είναι για την περιοχή ιμπεριαλιστική χώρα η Ελλάδα με την παραδοσιακή οικονομική άποψη του όρου , δεν παίρνει μέρος στο μοίρασμα της περιοχής , οικονομικό και άλλο; Μα είμαστε τελικά τόσο διαφορετικοί στην πραγματικότητα.
Αυτό βεβαια δεν σημαίνει πως δεν έχουμε και τα δικά μας χαρακτηριστικά , γλώσσα , παράδοση , πολιτισμό κάτι που αναλύω αλλού.

Ζήτημα 5ο
Η ανάλυση που προτείνεις για την ελληνική πραγματικότητα δεν με βρίσκει σύμφωνο , είναι μια δημοσιογραφική ανάλυση η οποία δεν βλέπει πίσω από τους αριθμούς , την προσπάθεια των ανθρώπων. Έχεις δικαίωμα να την έχεις όμως. Πολύ φοβάμαι όμως πως με αυτή δεν μπορείς να βοηθήσεις και έναν Έλληνα να αποκτήσει μια σύγχρονη εθνική ταυτότητα , δηλαδή να κάνεις έναν νέο να αγαπήσει την εποχή του.
Ο Κονδύλης είναι σημαντικός έχει όμως αναλύσει την Ελλάδα της ευρωπαϊκής περιφέρειας.

Ζήτημα 6ο
Τονωση και διακριτός ρόλος : αναφέρομαι στο επιμίσθιο κυρίως. Το θεωρώ αναντίστοιχο της σημερινής πραγματικότητας. Οι δικές μου αποδοχές εδώ αποτελούν το ¼ των αποδοχών των απλών υπαλλήλων του διπλωματικού σώματος. Νομίζω πως το ίδιο ευσυνείδητος θα ήμουν , όπως εξάλλου είναι και αυτοί με το επιμίσθιο που παίρνουν , με καλύτερες αποδοχές. Είναι πρόβλημά μου και το θίγω. Νομίζω πως οι καθηγητές δικαιούνται καλύτερου επιπέδου ζωής.
Το ότι εσύ δεν ζητάς κάτι τέτοιο και δεν πάει το μυαλό σου σ΄αυτά τα θέματα , δεν σημαίνει πως εγώ δεν πρέπει να τα σκέφτομαι ή να τα θίγω.

Θεωρώντας πως όλοι έχουμε να προσθέσουμε κάτι στο διάλογο , σας χαιρετώ.
Καλό καλοκαίρι
Μ.Πάτσης
Λομονόσοφ

© 2012 Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας - Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα