Πρόσφατα άρθρα

Examine the role of self-deception in the historical poems of Cavafy

This is a heartfelt yet rigorous and intelligent essay submitted by Sophie Prewett for the course I teach to 3rd year undergraduate Classics students at the University of Reading where I have been teaching for the last thirteen years. My course bears the title 'My Mother's sin and other stories' aiming at introducing some major authors and works as well as trends in Modern Greek Poetry and Fiction from the late 19th century to the late 20th century in connection with both the history, sociocultural context and wider literary developments of their period and illustrating attitudes to the ancient past in the work of some selected poets and novelists. All texts are taught from English translations. My students take this course as optional and for the majority a whole new world of hidden Modern Greek treasures is unveiled. Many have called the experience of my course as 'a breath of fresh air' which i consider an ultimate credit...

Examine the role of self-deception in the historical poems of Cavafy

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

This essay examines that metaphor in the context of the political and war situation at the time Lysistrata was first performed. It considers traditional gender roles in the fifth-century Greek polis and Lysistrata’s inversion of those roles in her weaving analogy. Aristophanes’ comedic purpose in the weaving speech, in Lysistrata as a whole, and more generally across his corpus is examined. In addition, some observations are made about the sound pattern of Lysistrata’s speech and, in a personal argument, a speculative suggestion is advanced that the audience might have associated her cadences with the familiar rhythms of a domestic weaving loom.

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

Discuss the use of the so-called ‘narrated monologue’ or ‘free indirect speech’ as employed for the first time ever in Greek fiction by Vizuinos.

This is a another heartfelt yet rigorous and intelligent essay submitted by Micahela Leary for the course I teach to 3rd year undergraduate Classics students at the University of Reading where I have been teaching for the last thirteen years. My course bears the title 'My Mother's sin and other stories' aiming at introducing some major authors and works as well as trends in Modern Greek Poetry and Fiction from the late 19th century to the late 20th century in connection with both the history, sociocultural context and wider literary developments of their period and illustrating attitudes to the ancient past in the work of some selected poets and novelists. All texts are taught from English translations. My students take this course as optional and for the majority a whole new world of hidden Modern Greek treasures is unveiled. Many have called the experience of my course as 'a breath of fresh air' which i consider an ultimate credit...

Discuss the use of the so-called ‘narrated monologue’ or ‘free indirect speech’ as employed for the first time ever in Greek fiction by Vizuinos.

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διοργανώνει μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (MA, 3 εξάμηνα) - Εξ Αποστάσεως".

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Αξιολόγηση της ελληνόγλωσσης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εξωτερικού στην Ελλάδα

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η προσέγγιση του Άξιον Εστί με ερευνητικό εργαλείο το ηρωοκεντρικό μοντέλο αφηγηματικής ανάλυσης που ανέδειξε η μακρά παράδοση συστηματικής ανάλυσης λογοτεχνικών έργων η οποία ξεκίνησε με τη μελέτη της δομής των ρωσικών παραμυθιών από τους Ρώσους φορμαλιστές στις αρχές του 20ου αιώνα και πέρασε αργότερα στους στρουκτουραλιστές και σημειολόγους θεωρητικούς της λογοτεχνίας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

stuident Name: Joseph Watson Module Lecturer: Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps Date of Submission: 11/01/2016

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Ευαγγελία Καφφέ-Αλαούνε BIRZEIT UNIVERSITY Αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο όπου διδάσκονται τα ν.ε

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

ΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΤΗ ΝΙΣ ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΑΣ

dimosthenis writes, " Το μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας διδάσκεται στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Νις εδώ και 4-5 χρόνια. Αποτελεί υποχρεωτικό μάθημα στο Τμήμα Ρωσσικής Γλώσσας που παλιότερα ονομαζόταν Τμήμα Σλαβικών και Βαλκανικών Σπουδών.Διδάσκεται 4 ώρες στο Α΄ και 4 στο Β΄έτος σπουδών. Από αυτές οι δύο ώρες είναι διαλέξεις και οι υπόλοιπες δύο ασκήσεις. Έχουν γραφτεί να παρακολουθήσουν το μάθημα 22 φοιτητές του Α΄έτους και 7 του Β΄έτους."

Διδάσκεται το βιβλίο που έχει εκδόσει το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων όχι για κάποιον ιδιαίτερο λόγο, αλλά γιατί τα βιβλία προσφέρθηκαν δωρεάν στους φοιτητές. Πρέπει να επισημάνω ότι θα ήταν πολύ δύσκολο οι φοιτητές να αγοράσουν κάποιο βιβλίο και θα κατέφευγαν στη λύση της φωτοτυπίας.
Αυτός που ξεκίνησε τα μαθήματα της Νέας Ελληνικής στο Πανεπιστήμιο είναι ο Αθανάσιος Μπίντας, καθηγητής Αγγλικής Φιλολογίας, που γνωρίζει Σερβικά και ερχόταν στη Νις από την Ελλάδα ειδικά για τη διδασκαλία και πολλές φορές μάλιστα με προσωπικά του έξοδα. Σήμερα ο κ. Μπίντας συνεχίζει να έρχεται και να διδάσκει άτυπα κάθε 15 μέρες 2 ώρες Νεοελληνική Λογοτεχνία στο Β΄έτος.
Οι φοιτητές στην αρχή αντέδρασαν όταν διαπίστωσαν ότι δεν γνωρίζω Σερβικά, καθώς τα Αγγλικά που γνώριζαν ήταν περιορισμένα. Σιγά - σιγά τα πράγματα ομαλοποιήθηκαν αφού και εγώ άρχισα να μαθαίνω λίγα Σερβικά και έτσι να δίνω το Λεξιλόγιο στη γλώσσα τους και όχι στα Αγγλικά. Δεν παύει, βέβαια, και η Νεοελληνική Γλώσσα να είναι για τους φοιτητές ένα μάθημα όπως και τα υπόλοιπα και να ενδιαφέρονται πρωτίστως πώς θα το περάσουν και όχι αν θα μάθουν να μιλάνε έστω και λίγα Ελληνικά.
Προσπαθούμε να αλλάξουμε αυτή τη νοοτροπία και να χορηγηθούν κάποιες υποτροφίες στους επιμελείς φοιτητές για παρακολούθηση θερινών μαθημάτων στην Ελλάδα, ώστε να υπάρχει και ένα κίνητρο πέρα από τον προβιβάσιμο βαθμό.
Οφείλω να ομολογήσω ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τη γλώσσα μας και από φοιτητές άλλων τμημάτων. Δυστυχώς στη Σερβία οι διαλέξεις δεν είναι ελεύθερες και απαγορεύεται να παρακολουθεί τα μαθήματα φοιτητής άλλου Τμήματος. Έχουμε, για το λόγο αυτό, εισηγηθεί στον Κοσμήτορα της Σχολής να υπάρχει το μάθημα και στα υπόλοιπα τμήματα ως προαιρετικό και να επεκταθεί η διδασκαλία του με την προσθήκη της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, επίσημα πλέον, στο Γ΄ έτος.
Η εκτίμησή μου είναι ότι η Νεοελληνική Γλώσσα έχει μέλλον στην περιοχή των Βαλκανίων και πρέπει το έργο αυτό να στηριχθεί ιδιαίτερα μέσα στα πλαίσια και του προγράμματος ανασυγκρότησής τους.

ΣΤΡΑΤΗΓΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ

© 2012 Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας - Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα