Πρόσφατα άρθρα

Discuss the use of the so-called ‘narrated monologue’ or ‘free indirect speech’ as employed for the first time ever in Greek fiction by Vizuinos.

This is a another heartfelt yet rigorous and intelligent essay submitted by Micahela Leary for the course I teach to 3rd year undergraduate Classics students at the University of Reading where I have been teaching for the last thirteen years. My course bears the title 'My Mother's sin and other stories' aiming at introducing some major authors and works as well as trends in Modern Greek Poetry and Fiction from the late 19th century to the late 20th century in connection with both the history, sociocultural context and wider literary developments of their period and illustrating attitudes to the ancient past in the work of some selected poets and novelists. All texts are taught from English translations. My students take this course as optional and for the majority a whole new world of hidden Modern Greek treasures is unveiled. Many have called the experience of my course as 'a breath of fresh air' which i consider an ultimate credit...

Discuss the use of the so-called ‘narrated monologue’ or ‘free indirect speech’ as employed for the first time ever in Greek fiction by Vizuinos.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

Examine the role of self-deception in the historical poems of Cavafy

This is a heartfelt yet rigorous and intelligent essay submitted by Sophie Prewett for the course I teach to 3rd year undergraduate Classics students at the University of Reading where I have been teaching for the last thirteen years. My course bears the title 'My Mother's sin and other stories' aiming at introducing some major authors and works as well as trends in Modern Greek Poetry and Fiction from the late 19th century to the late 20th century in connection with both the history, sociocultural context and wider literary developments of their period and illustrating attitudes to the ancient past in the work of some selected poets and novelists. All texts are taught from English translations. My students take this course as optional and for the majority a whole new world of hidden Modern Greek treasures is unveiled. Many have called the experience of my course as 'a breath of fresh air' which i consider an ultimate credit...

Examine the role of self-deception in the historical poems of Cavafy

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Ευαγγελία Καφφέ-Αλαούνε BIRZEIT UNIVERSITY Αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο όπου διδάσκονται τα ν.ε

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Αξιολόγηση της ελληνόγλωσσης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εξωτερικού στην Ελλάδα

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διοργανώνει μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (MA, 3 εξάμηνα) - Εξ Αποστάσεως".

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

This essay examines that metaphor in the context of the political and war situation at the time Lysistrata was first performed. It considers traditional gender roles in the fifth-century Greek polis and Lysistrata’s inversion of those roles in her weaving analogy. Aristophanes’ comedic purpose in the weaving speech, in Lysistrata as a whole, and more generally across his corpus is examined. In addition, some observations are made about the sound pattern of Lysistrata’s speech and, in a personal argument, a speculative suggestion is advanced that the audience might have associated her cadences with the familiar rhythms of a domestic weaving loom.

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

stuident Name: Joseph Watson Module Lecturer: Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps Date of Submission: 11/01/2016

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η προσέγγιση του Άξιον Εστί με ερευνητικό εργαλείο το ηρωοκεντρικό μοντέλο αφηγηματικής ανάλυσης που ανέδειξε η μακρά παράδοση συστηματικής ανάλυσης λογοτεχνικών έργων η οποία ξεκίνησε με τη μελέτη της δομής των ρωσικών παραμυθιών από τους Ρώσους φορμαλιστές στις αρχές του 20ου αιώνα και πέρασε αργότερα στους στρουκτουραλιστές και σημειολόγους θεωρητικούς της λογοτεχνίας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

Περισσότερα για το Πανεπιστήμιο της Σαγκάης - προβληματισμοί και ανάγκες

Χριστίνα Σακελλίου

Παρακολουθώ με ενδιαφέρον, όσο μπορώ από την αρχική σελίδα, τις πληροφορίες και τους προβληματισμούς των συναδέλφων στις διάφορες χώρες.

Στο τμήμα που βρίσκομαι ο άξονας της γλωσσικής διδασκαλίας υπηρετείται συστηματικά από τους κινέζους συναδέλφους μέσα από τη σειρά "Επικοινωνήστε Ελληνικά" (των Αρβανιτάκη και Αρβανιτάκη,εκδ. Δέλτος) και στη συνέχεια με τα "Ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα", τόμ. IV (Π. Γεωργογιάννη, Πάτρα 1999).

Εγώ δίδαξα συμπληρωματικά πέρσι 'ελληνική μυθολογία" (στο τέταρτο εξάμηνο) και φέτος διδάσκω "διάλογο -προφορική επικοινωνία" (στους πρωτοετείς και τριτοετείς), "ανάγνωση -κατανόηση γραπτού λόγου" και "κείμενα από τον τύπο" (στους τριτοετείς). Ακολουθώντας τις γνωστές μεθοδεύσεις για τη γλωσσική διδασκαλία και χρησιμοποιώντας διδακτικό υλικό άλλοτε δικό μου και άλλοτε του κόμβου -και με δεδομένη την επιμέλεια των κινέζων φοιτητών- νομίζω πως το αποτέλεσμα είναι αρκετά ικανοποιητικό για όλους.

Ένα σημείο που με προβληματίζει είναι ότι όλο και πιο συχνά χρειάζομαι κείμενα που να υπηρετούν και την πολιτισμική διάσταση των σπουδών εδώ. Κείμενα ευσύνοπτα και κατανοητά, αλλά με έγκυρη προέλευση και σημαντικό πληροφοριακό φορτίο σχετικά με όψεις του νεοελληνικού πολιτισμού και της σύγχρονης κουλτούρας (π.χ. στοιχεία για τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, για την οικονομία και την παραγωγή, τους τομείς ανάπτυξης, το πολίτευμα και τους θεσμούς, τις σχέσεις με την Ε.Ε. κλπ.). Εκεί δυσκολεύομαι, βρίσκω μεν αρκετά σχετικά κείμενα, τα corpora αυθεντικών κειμένων είναι μεγάλα, συνήθως όμως είναι διδακτικά και μαθησιακά αδιάφορα ή ασύμβατα με τη γλωσσική διδασκαλία στο μέσο επίπεδο. Οι συνάδελφοι στα άλλα ξένα τμήματα προμηθεύονται παρόμοιο υλικό από τα τα Ινστιτούτα Γλώσσας της χώρας τους (όπως το Θερβάντες των Ισπανών και το Καμόες των Πορτογάλων) τα οποία υποστηρίζουν τη διδασκαλία τους. Μήπως υπάρχει σκέψη για παραγωγή ανάλογου υλικού από το ΚΕΓ;

Ένα δεύτερο σημείο, και τελειώνω γιατί σας κούρασα, συναφές και σε συνέχεια με το προηγούμενο είναι οι διαφορές στο ακαδημαϊκό ερευνητικό περιβάλλον σε αυτά τα τμήματα ανά τον κόσμο. Τελικά, η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ενσωματώνεται σε (επηρεάζεται από και εξυπηρετεί) μια συγκεκριμένη ακαδημαϊκή σκοπιά με διαφορετικά ερευνητικά ενδιαφέροντα κατά περίπτωση. Θα με ενδιέφερε, λοιπόν, να μάθω περισσότερες πληροφορίες για το περιεχόμενο και την κατεύθυνση των προγραμμάτων σπουδών στις διάφορες χώρες, πέρα από τη γλωσσική διδασκαλία.

© 2012 Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας - Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα